Sunday, July 10, 2011

nur kasih



Untuk pertama kalinya setelah beberapa bulan, lepas habis tanggalkan cutex, aku terus mandi wajib and join solat jemaah masa kenduri doa selamat kat rumah tadi. Aku pun taktau kenapa tiba2 aku terasa nak join. Sepanjang hidup aku, tk pernah aku join solat jemaah and bacaan yasin&tahlil everytime ada kenduri doa selamat kat mana-mana pun. Masa turun tangga dengan lengkap bertelekung, aku nmpak umi pandang aku dengan pandangan yang bersinar2.. Bersyukur plus terkejut agaknya anak bongsu dia ni tiba2 pakai telekung after quite sometime... Yea aku mengaku aku dah lama tinggalkan tanggungjawab dan kewajipan aku sbg umat islam. Aku mengatakan ini dengan perasaan malu yang amat, bukan dengan perasaan bangga. Dah lama tak sembah Tuhan, rasa tenang pulak tadi. Bila dengar Pak Ndak aku mengumandangkan azan, terasa bertuah pula Mak Ndak dapat berlakikan seorang laki yang beriman. Lunak sangat suara Pak Ndak azan tadi. Teringin nak berlakikan lelaki macam dia. Tapi, layak ke aku ? Herm, mungkin yang aku rasakan macam ada something yg hilang dalam hidup aku tu, ini lah sebenarnya. InsyaAllah, aku akan cuba terus menunaikan tuntutan wajib islam ni. Aku bukan nak berlagak baik or nak menunjuk yang aku dah berubah ke apa. Tak, aku belum yakin nak mengatakan yang aku dah berubah sepenuhnya. Sekadar ingin berkongsi pengalaman menarik aku hari ini. Iman aku tak kuat lagi.. masa yang akan menentukan.





Bilalah betul-betul nak terbukak hati pakai tudung ni... hmmmm...





ngeng.

2 comments:

  1. pai, biar berubah dgn hati yg terbuka dan ikhlas. jgn langsung terdetik rasa terpaksa dalam hati. insyaallah minta pada DIA, DIA akan perkenankan doa pai

    ReplyDelete
  2. thanks arma. tgh try seikhlas hati lahh ni.

    ReplyDelete