Friday, March 4, 2011

merenung masa depan



Aku sepertinya bukanlah orang yang cocok utk berbicara tentang perkara ini. Aku sendiri pun ibarat bayi yang masih merangkak. Tapi aku ikhlas, aku risau, dan aku prihatin. Kau orang yang aku sayang. Aku taknak berdiam diri seperti tunggul kayu melihat kau terus terjerumus ke bawah. Sayang, mungkin tempoh perkenalan kita masih mentah. Tapi seakan aku nampak bayangan yang sepertinya sebuah mimpi ngeri. Sedarkah bahwa kau mengetuk pintu alam kejatuhan kau sendiri ?


Maafkan aku jika kau terasa aku tidak berada di tempat yang sepatutnya utk mengetengahkan perkara ini. Cuma niat aku utk menolong kau. Aku kira, kau juga pasti akan melakukan perkara yang sama utk aku. Hmmm...



Bila kita di atas, semua puja. Ohh kita lah segalanya. Dunia terasa kecil. Wang ringgit kau miliki, berkepuk-kepuk banyaknya. Rezeki datang melimpah-ruah. Lupa diri, lupa usul, lupa matlamat, lupa.... Tuhan. Nafsu membuas utk miliki semua keinginan hati.
Yang haram jadinya halal.
Yang buruk jadinya baik.
Yang salah jadinya betul.


Tiada apa yang kekal di dunia ini melainkan Dia. Satu-satu Tuhan bakalan tarik semula. Sebabnya, semua pun bukan hak milik kita.

Maruah... seolah tergadai.
Harta... sekelip mata hilang.
Kawan-kawan... seorang demi seorang jadinya lawan.
Rezeki... seperti tak terasa apa yang ada.



Boleh aku tanya kau sesuatu ? Apa rancangan kau untuk masa depan ? Masa makin suntuk...pejam celik, tik tik tik jam bergerak. Harap kau ada back up plan - simpanan ada, aset ada, keluarga ada, kawan-kawan masih setia. Tiada masalah utk bersuka ria. Tapi jangan sampai satu tahap, kau akan terduduk. Takut nanti kau tak terbangun-bangun. Saat itu baru kau rasa betul-betul tingginya langit dan bumi. Tiada lagi terasa seperti diawang-awangan. Aku risau. Kau orang yang kelihatannya seperti menjadi harapan kebanyakan, dan yang penting - harapan aku. Bisakah kau merasa seperti kau pula mengharap pada orang lain ?




Aku budak lagi. Pun masih dalam kegelapan. Mungkin kau gelak baca post ini. Tapi, tolong ? Tolong pertimbangkan kerana ada betulnya kann ?




* jom Ija, ikut umi ?
pergi mana ?
jalan-jalan.
jalan-jalan kemana ?
jalan-jalan cari Tuhan.

hmmm....




p/s: Ustazah pernah pesan.. " kita selalu lupa Tuhan, tapi Tuhan tak pernah lupa kita "




ngeng.

No comments:

Post a Comment